TEVA logo

Miért fontos a megfelelő minőségű alvás?

A hétköznapi életben, ha az alvásra gondolunk, a legtöbbször csak azzal számolunk, hogy mikor kerültünk este ágyba, reggel mikor csörgött a vekker, tehát mennyit „aludtunk”. Az alvás mennyisége mellett azonban fontos annak minősége is.
Miért fontos a megfelelő minőségű alvás?

Csak egy átaludt éjszaka után várható, hogy másnap pihenten ébredjünk. A gyakori megébredés, vagyis az alvás fragmentálódása nagyban rontja nappali teljesítményünket és hosszú távú következménnyel is járhat. A reggeli kávé vagy a napközben kortyolgatott energiaitalok persze átmeneti megoldást nyújthatnak, hogy azután pörgés a lefekvés után tovább folytatódjon és végül kialakuljon az ördögi kör.

A nem megfelelő mennyiségű és minőségű alvás egyik súlyos másnapi következménye a baleseti kockázat fokozódása. Vizsgálatok igazolták, hogy a kontroll csoporthoz képest a fáradtan ébredők között 2,5-4,5-szörös volt a belesetek előfordulásának gyakorisága. Egy 8625 személy bevonásával, Franciaországban végzett felmérés ennél is aggasztóbb adatokkal szolgált. A vizsgálatot megelőző 12 hónapban a nyugodtan alvók között 1 %, míg az álmatlanok között 8 % volt az ipari balesetek előfordulásának gyakorisága.

Amennyiben baleset nem következik be, a kialvatlanság akkor is rányomja a bélyegét a munkahelyi teljesítményre. Gyakoribbá válik a késés, a munkahelyi hiányzás, csökken koncentrálóképesség, nehezebben teljesülnek a feladatok. A serdülők kialvatlansága a tanulmányi eredményben is megmutatkozik.

Kísérleti körülmények között előidézett alvásmegvonást követően a folyamattal összefüggő hormonális változásokat is igazoltak.

Az Amerikai Kardiológiai Társaság arra hívta fel a figyelmet, hogy a nem kellő hosszúságú és nem megfelelő minőségű alvás hátrányosan befolyásolja a szív-érrendszer működését és a szervezet szénhidrát háztartását.

A legtöbbet mi magunk tehetünk azért, hogy éjszakánk kellően pihentető legyen. Azt az összefüggést, hogy amilyen az éjszakánk, olyan lesz a másnapunk, érdemes továbbgondolni. Amilyen a másnapunk, olyan lesz a rákövetkező éjszakánk, és végül ilyen lesz az egész életünk minősége. Igaza lehet Stephen Kingnek, aki szerint „az alvás a természet orvosa.”

Irodalom:
1./ R. Ferria et al: The effects of experimental sleep fragmentation on cognitive processing (Sleep Med. 2010 April ; 11(4): 378–385.)
2./ Z. Grubac et al: Short-term sleep fragmentation enhances  anxiety-related behavior: The role of hormonal alterations (PLOS ONE, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0218920 July 3, 2019)
3./ T. Roth: Insomnia: Definition, Prevalence, Etiology, and Consequences (Journal of Clinical Sleep Medicine Supplement to Vol. 3, No. 5, 2007)
4./ M. Onge et al: Sleep Duration and Quality: Impact on Lifestyle Behaviors and Cardiometabolic Health: A Scientific Statement From the American Heart Association (Circulation. 2016 November 01; 134(18): e367–e386.)