Mi történik velünk alvás közben?

Az alvás mindannyiunk számára nélkülözhetetlen folyamat, amely során számos változás történik testünkben.
Mi történik velünk alvás közben?

Most megismerheti azokat a folyamatokat, amelyek alvás közben zajlanak az emberi testben, valamint bemutatjuk az alvás különböző fázisait.

 

Mi az alvás?

Az alvás úgynevezett pihenőállapot, amely közben szívverésünk, légzésünk lelassul, vérnyomásunk lecsökken, továbbá testünk hőmérséklete is alacsonyabb lesz.

A napi alvással töltött idő egyénenként és életkoronként jelentősen eltérő lehet. Míg egy csecsemő akár 24 órából 16 órát is képes alvással tölteni, addig egy felnőtt ember számára 7-9 óra alvás is elegendő a kipihent állapot eléréséhez.

Jelentősen befolyásolja az alvás mennyiségét az a tényező is, hogy az adott egyén milyen tevékenységet végez napközben. Fizikai munkát vállaló személy hamarabb elfárad és feltehetően több alvásra van szüksége, mint azoknak, akik egész napjukat egy irodában töltik.

 

Az alvás fázisai

Az alvás ideje alatt különböző fázisok figyelhetők meg, melyek hatással vannak annak mélységére. Ilyen fázis a non-REM, és a REM alvás (rapid eye movement / gyors szemmozgás).

A Non-REM alvás 4 különböző stádiumból áll:

Szendergés: Átmeneti, ideiglenes állapot az ébrenlét és az alvás között, amely során izmaink lassan elernyednek.

Felszínes alvás: Alvásunk felét a 2. stádium tölti ki, miközben szemmozgásunk abbamarad, pulzusunk lelassul és veszítünk testünk hőmérsékletéből.

Közép- mély alvás: Csupán 5-10%-ot töltünk a 3. stádiumban, amikor a percenkénti levegővételünk és a vérnyomásunk is csökken.

Mély alvás: Mély alvás fázisban lévő személyt a legnehezebb felkelteni. Átlagosan 15- 20 % át tölti az említett fázisban egy felnőtt ember, azonban gyermekeknél többnyire hosszabb, idősebb embereknél gyakran rövidebb is lehet ez az időszak.

REM alvás: Agyi aktivitásunk nagyrészt megegyezik a szendergés alatt történő aktivitással. Szemünk mozgása felgyorsul, azonban izomtónusaink átmenetileg megszűnnek. Álmaink ebben a szakaszban jelennek meg. Egy éjszaka alatt ez a 90-120 perces alvásciklus többször is megismétlődhet, azonban a fázisok sorrendje mindig megmarad.