Hogyan aludjunk?

Rohanó világunkban egyre nehezebb odafigyelni a megfelelő minőségű és mennyiségű alvásra. Miért nagyon fontos mégis, hogy szakítsunk minőségi időt a pihenésre?
Hogyan aludjunk?

A továbbiakban olvashat az alvás fontosságáról, valamint azokról a tényezőkről, amelyek jelentősen befolyásolják az alvás minőségét. Mi mindent tehetünk a megfelelő alvás érdekében?


Az alvás szerepe, fontossága

Bizonyára mindenki érezte már úgy, hogy az alvással töltött időt hasznosabban is el tudná tölteni, akár sportolással, tanulással, munkával, zenéléssel vagy a gyermekeivel. Azonban ezek a tevékenységek mind-mind rengeteg energiát igényelnek, melyet időnként szükséges pótolnunk. Épp úgy, mint a mobiltelefonnak, a saját „akkumulátorunknak”, vagyis az agyunknak is szüksége van „feltöltésre”, máskülönben romlik az életminőségünk.

Esténként energianyerés zajlik le testünkben, hogy újult erővel kezdhessük a reggelt. A szervezet ilyenfajta regenerálódása elengedhetetlen folyamat, hiszen a túlzott kialvatlanság, fáradtság még életünket is veszélybe sodorhatja. Ugyan az agyműködés lelassul, rengeteg hasznos dolog történik velünk, míg mi alszunk. A nappal megtapasztalt dolgok beépítése, emlékképekként való rögzítése mind ez idő alatt zajlik le. Egész nap dolgozik agyunk, gyűjti az információkat, de ezután időre van szüksége azok feldolgozásához és rendszerezéséhez, melyre az alvás a megfelelő időszak.

Az alvás fontos szerepet játszik sikereink elérésében. Órákon át tartó tanulás vagy prezentációra való készülés után gyakran érezzük úgy, hogy egy lépéssel sem vagyunk előrébb. Ilyenkor egy pihentető alvás szinte mindig többet ér, mint plusz 2 óra munka. Reggel ébredés után elégedetten tapasztaljuk, hogy van eredménye a sok készülésbe fektetett időnek.

 

Az alvás minőségét befolyásoló tényezők

Az alvás minősége épp olyan fontos, mint annak mennyisége. Sokan azt gondolják, hogy ha álmos az ember, akkor akármikor és akárhol képes elaludni. Azonban valószínűleg mindenkivel előfordult már, hogy hatalmas álmosság uralkodott el rajta, elaludni azonban mégsem tudott. Vajon mi ennek az oka? A válasz számos befolyásoló tényezőben rejlik, melyek mind hatással vannak alvásunk minőségére.

Friss levegő: Jó hatással lehet alvásunkra, ha lefekvés előtt alaposan kiszellőztetjük a hálószobát vagy akár nyitott ablaknál alszunk. Átlagosan 18°-os hőmérsékletű szoba az ideális a pihenéshez.

Lelkiállapot: Ha nehezebb időszakon megyünk keresztül, akár a munka, akár a magánélet miatt, tapasztalhatjuk, hogy többet forgolódunk, nehezebben alszunk el.

Párkapcsolat: Azoknak az embereknek, akik kiegyensúlyozott párkapcsolatban élnek nagy valószínűséggel nincs problémájuk az alvással, szemben azokkal, akik szakítás előtt vagy után állnak, vagy csupán nem elégedettek kapcsolatukkal.

Stressz: A stresszes életet élők, nehezen tudják kizárni a stressz forrását gondolataikból, és nehezen tudják lenyugtatni magukat, kizárni a problémáikat.

Koffein: Nem javasolt koffein tartalmú ételt vagy italt fogyasztani lefekvés előtt, hiszen ezek felpörgetik szervezetünket, és nem tudunk elaludni.

Kényelmes ágy/matrac: A megfelelő minőségű matrac nagyban hozzájárul az alvás minőségének a javulásához. Mindig ügyeljünk rá, hogy igényeinknek megfelelő matracot válasszunk!

Televízió: Hiába van sokaknál televízió a hálószobában, nem tanácsos az ágyból nézni, hiszen a filmek befolyásolhatják lelkiállapotunkat, álmainkat.