Az alváshiány

Hogyan tehetünk meg mindent annak érdelében, hogy ne lépjen fel nálunk alváshiány? Hogyan vegyük észre, ha már baj van?
Az alváshiány

Életünk felgyorsult, ezért egyre több mindent szeretnénk végrehajtani egy nap alatt. Azonban még mindig csak 24 óra áll rendelkezésünkre. Hogy mindent sikerüljön elvégezni az eltervezett feladatok közül, gyakran az alvás kerül az utolsó helyre és energiaitalokkal próbáljuk meg legyőzni fáradtságunkat. Mindez káros lehet egészségünkre.

Súlyos következményei lehetnek annak, ha huzamosabb ideig elmarad a napi elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű alvásunk. Amennyiben rendszeresen 3-5 órával kevesebb időt szánunk szervezetünk regenerálódására, nem sikerül kipihennünk magunkat. Mindez idővel alváshiányhoz vezethet. Fontos, hogy az alváshiány jeleit időben vegyük észre magunkon, és próbáljunk meg minél előbb változtatni rajta, akár szakember segítségével, hiszen testünkre hatással lesz ez az állapot.

 

A nyugtalan alvás következményei

Bizonyára mindannyian tapasztaltuk már, hogyha éjszaka nyugtalanul aludtunk, napközben sokkal fáradékonyabbak és ingerlékenyebbek voltunk. Ha szervezetünk nem jut elegendő, és megfelelő minőségű alváshoz, akkor a munkában, magánéletben is nehezebben tudunk helytállni, mert ilyenkor az idegműködésünk is lelassul, és késleltetett reakcióidővel rendelkezünk. A kedvünk sem az igazi, környezetünkkel sem tudunk olyan barátságosak lenni, ha kialvatlanok vagyunk.

Amennyiben nem jut szervezetünk elegendő pihenéshez, az étvágyat szabályozó hormonok egyensúlya is felborulhat. Ilyenkor megnő az éhség érzet, vagyis a tartósan nyugtalan alvás elhízáshoz is vezethet. Ezért is fontos, hogy mindent megtegyünk annak érdekében, hogy elegendő és pihentető alváshoz jussunk.

A fejfájás és az alváshiány is sok esetben összefügg, gyakrabban fáj a fejünk, ha kialvatlanok vagyunk. A migrénre hajlamos személyeknél gyakoribb az álmatlanság is.

Az alváshiány következményei sok esetben csak évekkel később válnak láthatóvá. Fontos, hogy ne csak abban az esetben pihenjük ki magunkat, amikor már tapasztaljuk a tüneteket. Megelőzve a kellemetlenségeket, mindig feküdjünk le este, amikor már álmosak vagyunk, és próbáljuk meg magunkat maradéktalanul kipihenni. Ne az alváson spóroljunk.